Thursday, December 24, 2009

Loyar kantoi

Lame sunggoh dok buke blog ni sapa paswok pong dok ingat. Kali ni pok cube nok masukkang cite hok kawang pok ator dalang e-mei pok. Kisoh Loya burok ..... (kopi raik)

Gini kisohnye......

Mamat rase malassang nök bangung tiddo. Nye gulling-gulling atah katil. Pusing kiri, pusing kanang. Serba dök kene dia berase. Mök Lijöh blèbèr hanyaar kot luör pitu, “Mat! Matahari nök tinggi galöh döh nim, ka’ak rezeki kalu bangung lèwat-lèwat. Mung tak dök kheje ke ari nim?”

Dök tahang kene blèbèr Mamat Ppayang pong bikah bangung ceggat dari katil. Baru dia teringat pukol 11 ada kene wat kheje si kit hök Böh dia suroh kemarèng. Mamat pong jungaa tangang dia ambèk tuala. Pèsèngang mandi P. Ramlee pulök pagi nim, al maklunglah pukol 10.30 döh. Dari Manir nök jembe ke Jalang Batah Baru tu jauh jugök. Pah tu nök kena bereti stèsèng minyok Petronah pulök dekat sipang trapik lait Pulau Musang. Döp ingat starang nok tamböh minyök kemarèng. Dök dang 10 minit Mamat siap belake döh. Minung air kopi-ö setegök dua lepah tu pakaa kasut kulit atah tangge kak lambo. Baru beli minggu lepah tu kasut tu. Bekilat ssiö! Lepah tu Mamat pong stak möto vroooooong hale ke bandö. Mötosika sèkèng hèng jer, tapi boleh tahang lah.

Jalang Batah Baru ader banyök bangunang jabbat dengang kedaa. Kalu hale ke depang si kit ada kedaa Astro, hök tv kene bayö bulang-bulang tu. Kalu tebèng dök bayö jer kena pötöng hanyaar. Lepah pada suraa Flat Batah Baru tu ada lèrèk kedaa èkong. Kedaa makang pong ada gök. Kalu jallang si kit lagi sebelum kedaa Astro tu, ada kawasang lapang tepat juaa khète baru cap Hyundaa dengang Kia.

Di antara kedaa èkong dengang kedaa Astro tu ada celöh-celöh tu jabbat löyar baru buka. Pèsèngang baru pah jadi löyar tu Mamat mari mmkir sörrang. Slo-slo Mamat naèk tikat dua. Napök gaye ader dua örang jer kherani. Llaki sörang, ppuang sörang. Boleh tahang hök ppuang tu. Tapi pakaa cicing molèk ngak kat jari manih tu. Ttunang döh pèsèngang tu.. Dök napök gambö starang. Berat nnanang. Mamat kabö ke kherani ppuang tu dia nök jjuper Tuang Löyar. Hayat hidup Mamat dök rajing jjuper löyar skali habuk. Cakkak dengang löyar jauh skali.. Nye mari debö wèh.

Mamat pong ketok pitu masok. Löyar tu tengöh pegang gagang talipung cap Panasonic kat telinga dia. Wayar talipung tu tengöh beseranggöh lagi. “I dah uruskan fixed deposit you sebanyak RM10 juta tu. Lagi satu, minggu depan ni, I nak you ikut I ke Singapore. HSBC Singapore dah buat arrangement untuk finance syarikat klien I, tak banyak, dalam 20 juta Sing dollar. Firm I jadi lawyer jugak tu. I turun KL minggu ni, kit a dinner kat Shook di Starhill ok?”

Mamat bukang pandaa sangat cakak orang putih. Tapi bila dengö haa pitih die pahang. Mainang apa juta-juta nim? Mamat mari mmikir.

Löyar muder tu pong letök gagang talipung sambil-sambil kheling ujung mata tengök ke Mamat. “Yer, nök mender? Saya sibuk sangat ni, dök tengök ker?” löyar tu tanye Mamat.

Mamat pucat kesi. Dök tahu nök kata mende. Nök jawak salöh. Tak mboh jawak salöh. Macang mase nök bangung tiddo sakning. Serbe dök kene. Sudöhhang Mamat tebèng jugök jawak.

“Sebenörnyer tuang, sayer nim kheje dengang sarikat Teleköng. Saya mari nok sambung wayar talipung hök tuang wak lölök cakkak sakning. Dök sambung lagi wayar tu, guaner lah tuang boleh cakkak döh!”

Muka tuang löyar tu jadi biru hèrang!

Döh nök wat guana starang! Nök èksèng dök betepat! Ada jugök löyar kècèk orang dèh! Pecöh bo! Orang jamang lenim kata “kantoi

Tuesday, November 24, 2009

Selamat Hari Raya Korban.

Sempena Hari Raya Korban yang bakal menjelma dok berape ari lagi ni, pok nok mengambil kesempatan ini untuk mengucapkang Selamat Hari Raya Korban kepada semua umat Islam muslimin dan muslimat terutame mereka yang pernoh singgoh ke blog pok yang dok seberape ni. Pok juge mengambil kesempatang ini untuk memohong maah kalu ade tersilap saloh, terkasor bahase, tersinggung hati dengang tulis pok ni. Maklum sajelah pok ni oghang tue doh, memang dok reti bahase(berbahase). Jadi harap maah deh. Kalu makang daging gerbang tu, ingat-ingat lah ke pok etek deh. Kalu gerbang tu jangang makang sdiri saje. Kene sedekoh etek. Ambik hok bahagiang kite sudoh le ye....

Saturday, November 21, 2009

Lame Sunggoh......

Lame sunggoh pok dok mencatatkang apa-apa di dalang ruangang blog yang dok seberape ni. Bukang dok sudi, maloh jauh sekali nok berenti dari berbloging. Tapi atah beberape masaeloh yang dok dapat dielokkang, pok terpakse lupekang sementare. Maklum sajelah oghang tue macang pok ni, macang-macang masaeloh yang menimpe diri. Kepada sape-sape hok singgoh umoh pok dalang tempoh tu dan salang dok dijawab, pok mintok maah banyok.....

Tuesday, October 20, 2009

Bloggers Tertua Meninggal

Maka terbacalah oleh pok kisah seorang Bloggers tertua bername Amelia Lopez berumur 97 tahun yang telah meninggal dunia pada minggu lepas. Tapi dok di sebut pulok bila tarikhnye. Blognya dikatakang dilayari mencecah 60,000 oghang.
Tapi ape hok pok nok kesohkang bukanglah mengenai si nenek ni atau pong kehebatang blog ni, tapi ape yang pok nok maklungkang adelah berkemungkinang selepah nenek ni meninggal, make takdoklah lagi bloggers tertua di dunia ini selain daripada pok. Ke guane. Make suatu masa nanti kalu pok mati, akang keluorlah sekali lagi tajuk berite di dade akhbar yang berbunyi 'Bloggers Tertua Malaysia Meninggal'. - Tapi tu lambat lagilah, bukang dalang mase terdekat - InsyaAllah. Ya Allah Ya Tuhanku, panjangkanglah umur Ku untuk aku terus beribadat kepada mu, Amin.

Wednesday, October 14, 2009

Raya, raya, raya....

Salam semue. Lame sunggoh deh dok jengok kawang-kawang semue ye... Maklum saje le bulang Syawal dok abih lagi, selagi tulah kite beraye. Dok dang nok chare ke bende lain. Sapa komputer pon dok dang nok jengok.

Agoknye, di Malaysia kite ini, sudoh jadi tradisi, selagi dok abih bulang Syawal, selagi tulah kite akang beraye sakang. Oghang tu jemput, oghang ni jemput lah. Kalu dok gi dok leh pulok. Nanti deme kate sombong pulok. Jadi layan jelah. Dok leh makang banyok pong makang siket jadilah. Kire ambik atilah ye.

Sunday, September 27, 2009

Raya Tahun ni....

Raya tahun ni pok rasakang dok semerioh tahun lepah kerane anok-anok pok dok kelik. Seminggu lepah die doh khabo yang die dok dapat cuti. Ari raye kene kije. Dok apelah mek, awang. Pok dok kisoh. Janji mu ingat ko pok. Itu pong doh cukup.

Pagi raye ni pok pakai baju melayu meroh, kaing pelikat cap gajoh dudok dan pioh hok mung berdue ator. Lepah sembahyang raye, pok gi ziaroh kubor mok mung. Pok hadiohkang Al-Fatihah dang Suroh Yassin. Pok mintok doa semuge roh mok mung diletakkan di kalangan oghang-oghang berimang. Amin....
Biskut raye hok mung ator, ade lagi pok simpang, Dok tahu bile nok makang.

Thursday, September 17, 2009

Kad Raya Lagi


Ni pulok kad raye yang pok terime daripada Seri dari Kinabatangang Saboh. Amboi, berseri-seri kad die. Time kasih Seri ye. Pok pong ucapkan Selamat Hari Raye Aidil Fitri, Maaf Zahir Batin.

Sunday, September 13, 2009

Kad Raya


Kad raya daripada Dr. Inahar Ali. Time kasih ye. Hari raye doh bakal menjelme dok berape ari lagi. Pok rase dok terlalu awal untuk pok ucapkang selamat hari raye maaf zahir batin kepada semue yang pernoh jengok blog pok terutama Cikmanggis, DatinEl, Pinatbate, Cg. Zul, Azemi Ali, cumi, rama-rama, Seri dan semue lah. Pok pong doh dok ingat. Mintok maah banyok-banyok kalu ade saloh dang silap, tersinggung perasaan, terlebih tulis dan terkene sindirang.

Wednesday, September 9, 2009

Lauk Lagi

Petang semalang Melah anok Mak Chu Timoh ade bawok mari lauk untuk buke pose iaitu Ikang Pating Masok Poyok dang Krabu Kacang Botol. Jadi hasrat untuk gi Bazar Ramadhang tu pok batalkanglah. Lauk tu pok bagi due. Separuh untuk buke pose dan separuh lagi untuk sahor. Cukuplah lauk untuk ari tu.

Mak Chu Timoh ni duduk selang 3 buoh rumoh dari rumoh pok. Kira jirang lagilah tu. Gulai Ikang Pating Mak Chu Timoh ni memang sedap. Mungkin kerane masa masok tu die bubuh budu. Time kasih Mak Chu Timoh deh. Kalu ade lauk sedap-sedap tu suroh la anok bawok mari pulok deh.......... hihihi, pok ni jenis muke dok malu.

Tuesday, September 8, 2009

Putu Buloh @ Bambu

Semalang pok gi Pasor Ramadan beli putu buloh atau oghang panggil jugok putu bambu. Di pasor rambdan Kuale Berang ni ade 2 oghang yang biase jual putu buluh. Due-duenye sedap. Sebukuh baru serial.

Monday, September 7, 2009

Rase Nok Makang Rojok Kateh

Semalang pok rase nok makang rojok kateh. Jadi Pok gi ah pasor ramadan. Pok beli sebukuh. Harge RM2.00 sebukuh. Kalu dok silap pok dulu RM1.50 je.

Rojok kateh ni sebenornye adelah merupakang rojok kaki lembu yang agok femos di Ganu kite. Kat lain pok rase tak dok. Kaki lembu bahagiang tapoknye tu dibuang tapoknye dang diambik isinye. Biasenye oghang bakor tapok tersebut, lepah tu buang tapoknye dang ambik isinye lalu dipotong kecik. Kuoh die tu dok payoh. Cume air asang jawe, nisang, cili boh, dang garang je. Kuohnye rase macang jeruk pauh pedas. Memang sedap wat ilang pahit mulut oghang tue macang pok ni.

Tuesday, September 1, 2009

Naik Lagi

Dengar crite harge minyok petrol doh naik ari ni. Patut pong pok tengok semalang banyok sunggoh kerete beratur di stesen minyok untuk isi minyok harge lame. Mujurlah pok dok pakai kerete atau muto. Pok ingat ke harge minyok naik di Kuale Berang je, rupe-rupenye Satu Malaysia naiknye. Bukang 20 sen macang hok umum dulu tapi 25 sen.
Kite tengoklah lepah ni harge barang keperluang pong akang naiklah. Pok ni lali doh. Setiap kali nok sambut raye kite, harge barang akang naik...... Dok tahulah weh.

Sunday, August 30, 2009

Jemputang buke pose

Dalang 2 - 3 ari ni pok dok payoh beli juadoh buke pose dan sahor di pasor ramadang sebab banyok terimo jemputang buke pose. Buleh dikatekang tiap-tiap hari. Kalu dok pong ade saje rezeki dari jirang-jirang. Lepah terawih tu ade more pulok.
Mule-mule tu buke pose umoh Cikgu Soh. Lepah tu umoh Pok Mang Telage pulok. Semalang pulok umoh Pak De Ming. Siap bekal untuk sahor lagi. Maklumlah die oghang tahu pok dudok soghang. Baru ni anok Mek Timoh buat mari lauk untuk buke. Jadi dalang due tige pat ari ni takdok masalohlah untuk buke dang sahor tu. Alhamdulillah dan time kasih semo ye.

Tuesday, August 25, 2009

Juadoh Buke Pose

Terliur tengok oghang tayang juadoh buke pose, jadi ari ni pok nok tayang pulok juadoh buke pose pok semalang. Cume bezanye kalu oghang lain masak sendiri tapi pok beli sendiri.

Nasi kerabu itang hok dok berape itang untuk buke pose.

Air nyior sebukuh harge serial.

Nasi ayang ni pulok untuk makang sahor nanti. Mujor dok basi.

Tuesday, August 18, 2009

Selamat Berpuasa

Pok mengambil kesempatang untuk mengucapkang Selamat Menyambut Bulang Ramadang yang dok berape hari lagi akang menjelma dan Selamat Berpuasa kepada semua yang singgoh umoh pok dang kepada seluruh muslimin dang muslimat.
Pose jangang dok pose......

Monday, August 10, 2009

Gawat

" Dalam seminggu dua ni keadaan di luar sana semakin gawat. Ada H1N1, ada perhimpunan haram dan juga yang halal. Ada saman menyaman, ada sepanduk yang tulis 'Dulu takbir sekarang take beer'. Inkues sana, inkues sini. Ada yang jadi pengkhianat bangsa dan macam-macam lagi. " Petikang dari blog manlaksam.
Kalu sekali pikir memang betul ape yang dikatekang. Memang sungguh gawat. Pok dok pikir soghang bakpa buleh jadi gini ??????.

Sunday, August 9, 2009

Macang-Macang Nyakit Lening

Lening kita dengor macang-macang nyakit bawaang natang. Ade nyakit dibawakang oleh nyamok, lalat, burung, ayang, itek dan macang-macang lagi.

Dulu-dulu ade nyakit denggi dang malaria bawaang nyamok. Jadi kesihatang masuk kapong sembor asap nok suroh nyamok mapuh. Sape-sape biorkang ade air bertakong di kawasang umoh die, kene samang.

Lepah tu pulok ade penyakit oghang panggil sakit kuku dang mulut yang merebok kepada lembu, kambing dan kuba. Jadi deme pakat igat lembu kuba dan hapuskang. Bukang mende tapi untuk mengelokkang dari penyakit tersebut merebok kepada natang-natang laing.

Baru-baru ni pulok tersebor nyakit selsema burong. Habih burong-burong, ayang itek kene igat dan kene bunuh.

Terbaru, nyakit Influenza A H1N1 asalanye bawaang natang babi atau oghang kapong panggil kuba pendek. Lening lebih 20 oghang doh di Malaysia saje hok mati. Tapi deme perasang dok sapa lening takdok pong sebarang operasi untuk igat dang bunuh natang ni.

Bakpe weh? Tulong kabo mari pok nok dengor........................

Sunday, August 2, 2009

Otak-Otak

Ade sejenis lagi makanang kegemarang pok iaitu kire adik-beradik dengang satar ialah otak-otak. Makanang ni kalu sape suke makang satar mesti suke makang die. Memang pecoh air liur le sape bace tajuk ni. Otak-otak Kuale Kemamang memang spesel. Pok selalu beli kalu gi Kuale Kemamang. Selaing Kuala Kemamang, pok pernoh makang otak-otak sedap di Kuale Besut iaitu di Seberang Kastang. Kalu dulu oghang buat otak-otak dengan ikeng je, tapi lening ade sutong dan ade jugok udang. Memang sedap.

Thursday, July 30, 2009

Satar

Ari ni pok nok cite mengenai satar. Bukang Aziz Satar pelawok/pelakon tu, tapi satar yang diperbuat daripada ikang dan nyior. Makanang ni memang cukup sedap dan memang femos di Ganu kite ni. Ade dijual di pasor-pasor malang dan jugok di gerai-gerai tepi jalang.

Makanang ni diperbuat daripada isi ikang, nyior parut yang tidok terlalu tue, daung kesum, lada, bawang, halia serta gula garam secukup rasa. Kesemua bahang ni digaul rata. Masukkang ke dalang daun pisang yang dibentukkan kon. Bungkus elok-elok, cucuk dengang batang buloh dan bakor atas bara yang tidok terlalu panas hingga masok.

Sedap weh!

Tuesday, July 28, 2009

Musing Kemarau

Pada jamang belum merdeka sekitar tahung 50an, oghang Kuala Berang mendapatkan bekalang air dari perigi @ telaga. Dok kire samoade di rumoh, sekoloh atau di pejabat, sumber air adelah dari perigi. Mase tu mana ade air paip.
Masaalohnye kalu tibe musing kemarau, air perigi akang kering. Jadi penduduk Kuala Berang takdok punca lain selain Sungai Kuala Berang. Sungai nilah yang menjadi tempat tuju penduduk untuk mendapatkang bekalang air. Selaing daripade mendapatkan bekalang air, sungai ni jugelah menjadi tempat mandi dan membasoh kain baju. Biasenye pada sebeloh pagi dang petang oghang ramai akan memenuhi tepi sungai ini untuk mandi, punggoh air serta membasoh. Pada masa ni keadaang akan menjadi semacang pesta. Kadang-kadang dok leh nok bezakang hok mane oghang dang hok mane kuba sebab kuba pong dok berkubang di sungai ni jugok.

Monday, July 27, 2009

Woyang Gambor Penerangang

Pok siarkang cite ni terutamenye untuk tatapang Cikmanggis dang juge untuk pengunjung-pengunjung setia blog pok.
Jamang dulu manelah sangat ade hiburang. TV tak dok, ASTRO jauh sekali. Internet dok soh citelah. Mase pok kecik-kecik dulu antara woyang gambor hok pok bese tengok ialah woyang gambor penerangang. Kebanyokang cite yang ditayangkang oleh Jabatang Penerangang adalah filem rencana terbitang Filem Negara. Tengoh-tengoh sedap tengok cite, lampu dinyalakang dang budok-budok macang pok ni bising bango. Ape doknye, memang potong sting. Sebenornye mase ni adelah waktu rehat untuk membulehkang Pegawai Penerangang berucap dang memberi maklumat terkini untuk disampaikang kepada rakyat. Oghang panggil mende.... propogande! Gitulah bunyinye.
Selaing daripada woyang gambor Penerangang, ade juge woyang gambor dalang panggung daun nyiur yang kami panggil woyang gambor bergerak atau 'Travelling Cinema'. Nok masuk panggung ni kene bayor. Tapi pok dok ingat doh berape sen kene bayor. Dok silap pok antara 5 sen dan 10 sen saje.
Jarang-jarang sekali ade juge kumpulang bangsawang datang buat pertunjukang. Kadang-kadang sapa 2 minggu. Antara pelakong-pelakong tersohor mari buat pertunjukang dalang bangsawang ni ialah Mat Sentul, Ghazali Sumantri dang A.R. Tompel. Jaman ni memang merioh sunggohlah. Pok pong dok lepaskang peluanglah menyaksikang bangsawang ni. Budok-budok buleh masuk free je. Pok sapa 2-3 kali masuk tengok. Seronoknye.....

Sunday, July 26, 2009

IC Ayohwang

Khas untuk Datin El:-


Dok caye lagi ke......? Mesti caye kang......

Thursday, July 23, 2009

Pertunjukang Serkas Di Kuale Berang

Seingat pok pertama kali kumpulang serkas buat pertunjukang di Kuala Berang pada tahun 1956. Masa tu umor pok baru 13 tahung. Pok dok ingat pulok same ade serkas tu dari China atau Britain. Maklum je le masih kecik lagi. Seronok sunggoh pade mase tu tengok binatang-binatang seperti gajoh, harimau, singa, beruang, kuda dang banyok lagi binatang sapa dengang lori. Gajoh pulok tiba kemudiang dengang jalang kaki je.

Rama sunggoh rakyat Kuale Berang keluor tunggu tepi jalang nok tengok rombongan serkas ni sapa. Deme serkas ni pulok sibok buat kekmoh besor di padang bola. Lebih separoh padang bola digunakang untuk pasang kekmoh besor warne putih tu. Di satu sudut pulok ditempatkan binatang-binatang tadi. Semuo binatang kecuali gajoh dang kude di tempatkan dalang sangkor besi. Yelah, kalu dok letok dalang sangkor besi, habislah oghang kene bahang ke rimau. Dok gitu. Gajoh dan kude pulok di tambat takut terlepah. Kaki gajoh die ratai.
Petang-petang selepah pertunjukang, gembale gajoh dan kude akan bawok natang ni gi sungai Kuale Berang untok mandi, nok suroh sejok badang sikitlah.
Kawasan hadapang kemoh besor ni puloh ade dipasang permainang seperti kerete api, meri go raund dan beberape lagi. Budok-budok suke sunggoh naik permainang ni. Pok pong 2 - 3 kali jugok naik meri go raund dan kete api ni. Maklum je lah kete api mane ade di Ganu. Sini kete api oghang panggil kete lipang.

Dengang kehadirang serkas ni, Pekang Kuale Berang menjadi cukup merioh. Waktu malang pulok terang benderang dengan lampu warne warni membuatkang Kuale Berang macang siang hari. Maklum sajelah Kuale Berang hok selame ni memang gelap gelite kerana takdok lampu letrik doh jadi ceroh cerace. Lepah tu pulok bunyi muzik bukang main kuat sekali. Mase nilah anok-anok mude ambil kesempatang keluor mengorat. hihihi.
Pertunjukang serkas pulok ade macang-macang. Ade pertunjukang oghang bergayut dengan tali atah udara, motosikal merempit dalam sangkor bulat, pertunjukang binatang dang jugok petunjukang lawok oleh badut-badut. Sunggoh merioh sekali mase tu.

Thursday, July 16, 2009

Tambang teksi, bas sekolah naik

Pok ade terbace cerite dalang malaysialening mengatakang tambang teksi dan bas sekoloh naik. Betul ke? Kalu betul gak, nyaknye sunggoh le oghang hok ade anok sekoloh. Pok dakpe le sebab dok naik teksi, dok naik bas sekoloh. Pok naik sikal je. Ade sape-sape buleh komeng. Pok nok mitok komeng daripada Satu Malaysia.

Kuala Berang Dulu

Kuala Berang sebelum merdeka takde kemudahang bekalang elektrik seperti di Kuale Terengganu. Kebanyokang rumah diterangi pelite minyok tanoh @ pelite ayang. Oghang hok ade duit bulehlah gune lampu gasleng. Tapi lapu ni nok kene pong dulu.
Mase tu pekang Kuale Berang takdok lampu jalang. Pihok Majlis Bandorang jugok menggunakang lampu gasleng untuk menerangi pekang Kuale Berang. Lampu ni akan digantung oleh petugas pada setiap petang di tiang yang disediakang dang sebeloh atanye pulok di pasang penedoh daripade zing untuk melindungi lampu daripada terkena hujang. Tiang tu kire tinggi jugoklah lebih kurang nok same tinggi dengang tiang lampu hok ade lening. Lampu ni akang dinaikkang menggunakang tali. Selepah dinaikkang pade sebeloh petang, lampu tu akang dibiarkang tergantung di situ sapa minyok habih dang lampu terpadang sendiri.


Begitulah ruting hariang pemasangang lampu gasleng atau dikenali dikalangan pendudok pekang Kuale berang sebagai lampu gantung. Lampu nilah hok banyok berjase kepada pekang Kuale Berang sehingga selepas merdeka. Selepah ade LLN (Lengok Lengok Naik), barulah ade lampu letrik.

Thursday, July 2, 2009

Hari Gilirang

Pok ingat lagi jamang mude-mude dulu sekitor tahung 50an, diadekang hari gilirang ataupung oghang ulu sebut 'Aghih Gilirang' (hari giliran). Hari Gilirang ni diadekang pada setiap hari Sabtu dang Rabu. Ianye diadakang di kawasang Pasor Besor Kuale Berang. Hari Gilirang ini adelah hari yang ditunggu-tunggu oleh peniaga dang pengunjung. Pade hari ni, beratuh malah beribu oghang Kuale Berang dang oghang luor akang datang untuk berjual beli di pasor ini. Bilangang orang yang ramai itu menjadikan Kuale Berang amat merioh pade ‘Hari Gilirang’.

Selaing daripade peniaga dan pembeli, hari gilirang ini amat ditunggu-tunggu oleh anok-anok mude. Anok-anok mude menggunakang peluang dang kesempatang ini untuk melaram, berkeliarang di pasor dang kaki lime deretang kedai sambil bercampur gaul dengang para pengunjung laing yang memang datang untuk urusang berjual beli. Waktu itu para pemuda gemar berpakaiang ‘Yankee’ dengang berseluor ketat dan rambut disikat berjambul yang terjulur ke depang, koler baju ditegokkang dang lengang baju dilipat sedikit, macang gaye 'Mat Over'. Pok pong dok ketinggalang jugok le. Mase tu pok dalang umor 20an. Bayangkang le ye...
Pok ingat lagi ade soghang cikgu bername Cikgu De, kalu dok silap. Pade ari gilirang, die akang buat kerja sambilang menjalangkang urusang menjahit pakaiang yang dibeli oleh pengunjung di pasor hari gilirang. Ade yang mintok jahit kaki seluor dang ade juge yang mintok sambung kain pelikat dang kain batik jawe. Memang dok menang tangang le Cikgu De pada hari tu. Dengang berbekalkang sebuoh mesing jahit tue jenama Singer, die mencari sudut yang sesuai di bawoh pokok untuk mengambil upoh menjahit. Mase tu seingat pok, die soghang je tukang jahit di Kuale Berang.
Kanok-kanok pule amat seronok menyaksikang pemaing ulor bangse India bermain ulor dengang meniup serunai. Ulor tedungnya akang menari-nari ketike beliau meniup serunainye.
Tradisi pasor Hari Gilirang masih wujud sampai sekarang tapi oghang lening dok panggil lagi Hari Gilirang. Die oghang panggil Pasor Minggu je. Tapi oghang-oghang tue macang pok ni masih terlekat di bibir dengang panggilang Hari Gilirang.

Wednesday, June 24, 2009

Rodat


Rodat adolah satu bentuk persembahang keseniang yang popular di kalangang masyarakat Terengganu. Rodat biasonye dipersembahkang dalam majlis-majlis perkahwinang, kenduri-kendara, berkhatang, musim menuai, hari Keputeraang Sultang dang di pesta-pesta kebudayaang. Seni persembahang tradisional ini dipersembahkang dalang bentuk tariang, nyanyiang serta paluang alat muzik yang dipanggil rebana tar atau tar rodat.

Asal usul sebenor rodat ni tok dapat nok dibuktikang tetapi sesetengoh pendapat ade menyatekang bahawe seni persembahang rodat ini berasal dari Tanoh Arab.

Seni tradisional rodat ini ade keunikang tersendiri terutame dari segi persembahang dang mesej yang inging disampaikan serta diperkuatkang lagi dengang seni yang berunsurkan Islang serta sangat dihormati kerana merakamkang pujiang kepada Tuhang dang sejaroh hidup para Rasul.

Pade asalnye hanye terdapat due watok atau kumpulang utama dalang permainang rodat ini iaitu kumpulang pengadi selaku penepuk tar yang terdiri daripade golongang lelaki dang kumpulang pelenggok sebagai penyanyi dang penari yang juge daripade golongang lelaki. Tapi lepah tu berlaku sedikit perubahang dengang memperkenalkang watok mok inang sebagai penari dan penyanyi yang terdiri daripade golongan oghang puang.

Mase mude-mude dulu pok pernoh juge ikut kumpulang rodat ni. Mase tu mane ade hiburang laing. ‘Nok merempit, muto takdok’. Budok-budok lening memang banyok hiburang doh. Jadi hiburang-hiburang macang rodat ni deme dok pandang. Mati gitule keseniang kite kalu takdok oghang nok jage gak.

Monday, June 22, 2009

Komputer rosak

Minggu lepah komputer pok buat hal. Jendela dio dok leh nok buke. Dok tau sebab mende, mungkin 'nyelok' die jem. Pok ata umoh kawang pok mitok tulong anok die bekki sebab anok die kije kat kedai komputer. Mase dumoh die, lepah bekki tu moleklah, pok tengok sdiri. Pok buat balik dumoh, pasang2 tengok dok jjadi jugok. Gerang sunggoh hati pok. Rase nok lesing je komputer tu. Dogel baru tau.

Dengan ati maroh, pok gi kkedai beli komputer baru hok buleh lipat tu. Lening kang budok-budok suke paka jenis ni. Oghang panggil mende, lap lap ape tu, lap top, ye lap top. Ade lap top ni senang sikit. Nok gi mane2 pok kilik je. Gi kebong pong pok bawok, gi ssunga pok bawok, mane-mane pong pok bawok. Lap top ni dok payoh gune woya macang hok dumoh tu. Pok paka bende kecik cocoh kot belakang oghang panggil 'berok bank'.

Sunday, June 21, 2009

Bungkusang dari Kuale Lupo

Pagi ni mase pok dok tengoh berehat atah jemorang depang umoh pok, tibe-tibe pok dikejutkang oleh hong mutosikal posmen singgoh depang umoh pok. "Assalamualaikum, aii panjang nengung ayohwang, dok koya ssape tu", sape posmen bergurau. Pok sekador senyum. "Ade surat ke, dari mane"' pok tanye. "Ade bukusang ni, alamat ni dari Kuale Lupo, Dari anok-anok kot, saing sikit pok", sapok posmen. Pok pong tanpe lenggoh tenyeh atah bungkusang tu dengan pen hok posmen olo. Posmen beredor dari umoh pok. Dalam ati pok berdetik, "sape pulok ato nih". Tanpe berlengoh pok buke bungkusang tu. Ade baju 2 la, kain pelikat sela, kueh2 kering dang sekeping kad ucapang. Rupe-rupenye dari anok-anok pok hok dok Kuale lupo tu. Tanpe pok sedor, air mate pok menitis ke pipi. "Ingat jugok mung kakku deh", hati pok berdetik.

Pok buke kad ucapang dang bace:-

Selamat Hari Bapa buat Pok tersayang. Pengorbanan Pok mendidik kami berdua sehingga menjadi orang yang berguna tidak dapat kami lupakan. Salam peluk cium dari kami berdua.

Ikhlas dari anak-anakmu di perantauan.

Bertambohlah lebat air mate pok menitis. Tibe-tibe keluor dari mulut pok, "Banyok sunggoh mung bui hadioh deh...... Bilee pulok mung nok bui cucu kakku".

Selamat Hari Pok

Selamat Hari Pok, Pok ucapkang kepada Pok dang semue pok pok.

Terime kasih kepada arwah bini pok dan anok-anok pok kerana tanpa mereka oghang dok panggil pok ni bapa.

Kepada hok belum kawing lagi tu, cepat-cepatlah kawing. Jadi cepatlah buleh terime ucapang Selamat Hari Bapa dari anok-anok. Kalu nasib baik, buleh dapat hadioh lagi. Semalang, anok jirang pok, Peah dang Mat Ali mari dumoh bui hadioh sambil ucapkang Selamat Hari Bapa. Pok buke tengok sehelai kaing pelikat. Time kasih ye... Anok-anok pok sdiri lagu mane...

Thursday, June 11, 2009

Silap Mate Oghang Tue

Mesti cube jangang dok cube ... nanti nyesal.............Herang bin ajaib ....... pelik tapi benor... misteri dang hebat ... Cube.... rugi kalu dok mencuba.......

Tumpukang perhatiang. Ikut arahang di bawoh nie... sesuatu menakjubkang ...... oghang macang pok je hok buleh buat silap mate nie. David Coperfield pong dok le buat.....

Mule-mule....
1. Tutup mata kiri atau kanan
2. Ambil mouse anda
3. Tekang butang kanang (right click) mouse tu
4. Pilih "select all" atau ctrl-A

woi, tak dok kije lain ke... dok main internet jer... bos bayor gaji bukang untuk main internet ...gi buat kije nuh... patut le kije bertimbung-timbung...

ha ha ha, jangang mare ye.......

Istilah Komputer


Kadang-kadang pok suke ssorang kalu pikir tentang istilah-istilah komputer dalam bahase Inggeris. Kalu kite terjemohkang, akan jadi gini:-

Hardware: barang keras
Software: barang lembut
Joystick: batang bahagia
Plug and Play: cucuk dan main
Port: lubang
Server: pelayan
Client: pelanggan

Tak dok istilah lain ko eh.....

Wednesday, June 10, 2009

Vespa daripada DatinEl

Ari ni dapat le pok naik VESPA round2 Kuala Berang. Time kasih ye Datin El.... Ingat lagi ye ke Ayohwang.

Friday, June 5, 2009

Cari Menantu Pandai Cakap Arab

Pok Aji Man adalah seorang Imam di kampong seberang. Die ade seorang anok puang hok comel lotte dang menjadi pujaang anok-anok mude kampong tu. Pok Aji Man teloh menetapkan syarat sape hok nok jadi nnatunye mestilah panda cakap arab.

Semang dang Dolloh adelah antara budok mude kampong tu hok tergile-gilekang anok Pok Aji Man. Untuk nok memikat hati Pok Aji Man, suatu hari Semang dang Doloh ajok Pok Aji Man gi jale ikang disungai berhampirang. Pok Ajil Man setuju.
Jadi pagi tu gilah mereka bertige ke sungai tersebut dengan membawe seutas jala. Sapa disungai, Semang pong teborlah jala ke dalam sungai. Due tige kali tebor, tibe-tibe jala tersebut tersangkut. Semang pong khabo ke Dolloh dalang bahase Arab, "Doloh, waanjalalun wallukaattun". Dalang hati Dolloh berkate, mung ni nok tunjuk terer cakap arab depang Pok Aji Man deh lalu menjawab dengan yakin, "waaslaaamun". Semang membalas, "waantakuutun walbuaayaalun". Pok Aji Man yang mendengor perbualang Semang dang Dolloh tadi lalu membalas dengan nada sinis, "Wal kkorok keriing mung".

Thursday, June 4, 2009

Isi Borang

Anok jirang sebeloh umoh pok nok mintok kije swasta. Jadi kene isi borang. Tapi borang dalang base orang putih. Dia ni kalu pasa base orang putih, memang jenih bute kayu. Jadi dia mari cari pok le hok pandai sikit base orang putih kkapong ni. Jadi pok pong dengang besor hati tulonglah isi borang tuuu.

Name : Stopa
Age : Still young, just finish form 5.
Sex: Never. Still under age
Religion: I always pray at surau when maghrib time.
Race: l always race with my friend when I was cycling.
Nationality : I don't like National. I prefer Sanyo.
IC No.: Yes…
Tel No.: I’ll make a miss call to your phone, please give me your phone no.
HP No.: Nokia 3310
Address: Beside ayohwang house.
City: Nurhaliza?
Postcode: No need a code, postman know my house.
Country: I love travel to Thailand.
Status: Secret.
Email Address : yahoo.com
Education Background : My teacher said, not bad
Working Experience : Just helping my father doing village work.
Father's Name : Ayoh
Father's IC No. : U can ask him
Mother's Name : Mok
Mother's IC No. : U also can ask her
Expected Salary : As much as u can pay
When can start work? : Depends on my mood
Highest Qualification : Very high
Grade : Also very high
College/University : Just school.
Signature : Computer generated and no signature is required .

Stopa, harap2 dapat le kije kali ni ye....

Thursday, May 28, 2009

Kalu oghang puang kate :

Kalu oghang puang tanye: Lawa ke budak puang tu?
Makne tersembunyi: Sape hok paling lawo? Die ke, budok puang tu?

Kalu oghang puang tanye: You dah makang ke belum?
Makne tersembunyi: Mari gi makang. Lapor ni!

Kalu oghang puang kate: Lawo-lawo le baju kedai ni, ye.
Makna tersembunyi: Belikanlah untuk I deh.

Kalu oghang puang kate: Letihnya ari ni. Mane nok masak, basuh kain-baju lagi...
Makne tersembunyi: Kite makang kat luor jelah. Lepah tu, tulong basuh kain-baju sekali, deh.

Kalu oghang puang kate: Kite lebih sesuai berkawang saje.
Makne tersembunyi: I dok nok ke you. Dok pahang-pahang ke?

Kala oghang puang kate: I dok kesoh kalu memang betul you nok kahwing lagi satu. Asalkan you berterus-terang dengang I, bersikap jujur dang berlaku adil.
Makne tersembunyi: Kalu nok buleh nyakit, kahwing lah.

Wallahhuallam...

Sunday, May 24, 2009

Panggilang manje

Pok beso dengor panggilang manje antara laki - bini antaranye LING, B, YANG, AYANG dan banyak lagi. Sekali dengor rase mengada-ngada. Tapi sekali fikir memang baguslah panggil macang tu. Nampok mesranya, tapi perlulah ikhlas.
Pade pok kalu orang baru kawin panggil bininye 'B' mungkin untuk BABY. Tapi kalu orang doh lame kawin tibe-tibe panggil 'B', mungkin die doh BENCI...
Kalu baru kawin panggil YANG mungkin untuk SAYANG. Tapi bile doh tue baru nok panggil YANG mungkin mulut bini tu bising sangat kuat mayang meriang.
Kalu baru kawin panggil LING mungkin untuk DARLING. Tapi tue-tue baru nok panggil LING, mungkin tok laki baru perasang bini die tu mate juling.
Kalu baru kawin panggil AYANG mungkin jugok untuk SAYANG. Tapi kawin doh setengoh abad baru nok panggil AYANG, mungkin kerane tubuh bini tu dah jadi macang tempayang.
Wallahhualam. Pok base dengan bini deme - ambe je.

Thursday, May 21, 2009

Gua Ajaib

Ni kisoh kawang pok;

Pade suatu hari Pok Mat dengang anok puangnye Mek Senah gi Kuale Lumpor untuk menziarohi sorang lagi anoknye hok tinggal di sane. Mengikut alamat, anok die ni tinggal di Tingkat 10, Flat Taman K******. Mereka ni baru kali pertama pijok kaki di KL . Sebelum ni asyik dok perok dumoh je. Sapa di Flat Taman K******, Pok Mat berkata ko Mek Senah, "Eh! lagu mane nok naik ni weh".

Tibe-tibe Mek Senah terpandang lif. "Pok, tu mende", tanye Mek Senah. "Dok tau le. Aku pong baru tame kali tengok natang ni", jawab Pok Mat.

Dok lame lepah tu marilah sorang nyonya tue jalang bertongkat lalu menekang butang lif. Lif terbuka dan nyonya tue tadi masuk ke dalang lif. Pintu lif tertutup balik. Dok lame lepah tu bunyi ting!! dan pintu lif terbuka semule lalu keluorlah seorang amoi yang tersangatlah cunnye. Lalu Pok Mat khabo ke Mek Senah,

"MEK SENAH, MUNG GI BALIK AMBIK MOK MUNG BOWOK MARI SINI, AKU NOK WAK MASUK MOK MUNG DALANG GUE AJAIB NI..... GI CEPAT.........."

Wednesday, May 20, 2009

Anak MICHELIN

Samakan .......

Tuesday, May 19, 2009

Mane lebih sayang

Bini ke basikal ? ? ?

Bini dapat free je, bawok lari kawin alik Siam. Tapi basikal kene beli. Mahal lening tau, tu le sayang sangat tuuu.

* Pok naik sikal tua je..

Wednesday, May 13, 2009

Jambu

Ade macang-macang jenis jambu:-

Jambu Air

Jambu Penawar

Jambu Golok

Jambu Kayu
Jambu Batu
Jus Jambu

Ni pong jambu jugok????

Tuesday, May 12, 2009

Kisah Tukang Gantung

Ari ni pok nok cerite kisoh kawang pok seorang TUKANG GANTUNG. Menjadi tukang gantung ni ada kisoh suke dukenye. Pok dulu pong pernoh jadi tukang gantung. Banyok jugoklah pok doh gantung. Kerje tukang gantung ni kerje bermusim. Kawang pok ni memang kerje die menggantung je. Dapat le wak belanje dapur, katenye. Ape salohnye wak kije halal. Tapi kadang-kadang pong ade bahaye jugok. Bahayenye bile masuk kawasang oghang. Nok kene bahang dengang batang kayu ade le. Tapi ade jugok same-same tukang gantung mereka doh pakat. Dok kire balik mane mereke gantung belake. Janji dapat upoh. Bulang ni ade satu lagi kerja tukang gantung. Di mane kalu dok di Penanti gak. Kite tunggu dang tengoklah.



Monday, May 11, 2009

Kalu doh Mat Rempit, dok leh merempit atah jalang raye, atah katil pong jadilah...... Tak dok oghang nok igat.

Sunday, May 10, 2009

Selamat Hari Ibu

Sempena Hari Ibu yang jatuh pade hari ni, Pok mengambil kesempatang ini untuk mengucapkang SELAMAT HARI IBU kepada semua ibu-ibu di seluruh dunia, dang juga mereka yang bakal menjadi ibu. Pengorbanang ibu-ibu semua dalang mendidik anok-anok sehingga menjadi orang yang berguna amat-amat disanjungi dan tidok dapat diucapkang dengang kate-kate.
SELAMAT HARI IBU

Jangang Pandang Belakang

Peristiwa ini berlaku dekat Bukit Jetik, jalang dari 'Kuala Berang ke Marang' pada bulang April lepas. Kate orang, Kawasang Bukit Jetik ni memang kawasang keras. Kisohnye gini:-

Dalang perjalanang dari Kuala Berang ke Marang, dekat Bukit Jetik, kawang pok seorang pemandu teksi (kereta sewa) bernama Pok Hamid teloh ditahang oleh seorang orang puang berpakaiang putih. Kasihang melihat orang puang ini keseorang dalang gelap (masa itu jang lebih kurang 9.30 malang) Pok Hamid memberhentikang keretanya. Seteloh ditanye mane nokgi... lalu dijawab, "nok ke kampung depang sane". Lalu perempuang misteri tadi menaiki teksi tersebut dang duduk di sebeloh belakang Pok Hamid. Dalang perjalanang, kedua-duanya tidok bercakap sepatoh harang. Lalu Pok Hamidt terfikir, sapolah orang puang ini dok tunggu kereta berseorangang dalang gelap. Bulu romanya mula berdiri cacang.

Tibe-tibe Pok Hamid terhidu bau yang amat busuk – busuk kohong, tamboh-tamboh pula keretanya dipasang aircong. Pok Hamid menjeling ke belakang kot cerming. Orang puang tadi tersenggeh ke dia. Pok Hamid bertambah seram dang bulu tengkoknya mula berdiri cacang seoloh-oloh ade orang meniup ditengkoknye.

Bau busuk tadi making menusuk hidung. Tiba-tiba orang puang tadi bersuara memecah hening. "Pok (panggilan orang Terengganu untuk pak cik) ! berenti depang". Pok Hamid cepat-cepat memberhentikan keretanya. Hati Pok Hamid makin berdebar. Ape doknye.... dia berhenti di kawasang tanoh perkuburang. Pok! berape tambang? tanya orang puang tadi. "Dok payoh la mek... umoh mek mane" tanye Pok Hamid lagi. Sambil mengucapkang terime kasih, orang puang tadi menunjukkang ke arah sebelah kubur lalu beredor keluor dari kereta. Seteloh beberapa langkoh berjalang, orang puang tadi berpaling ke aroh Pok Hamid lalu tersenggih dan mari semule ke kereta dang mengetuk cermin depang sebelah pemandu. Pok Hamid dalam ketakutang membuka sedikit cermin keretanya. Orang puang tadi lalu kabo, " Ambe nok mintok maah pok". Pok Hamid kehairanang lalu bertanya, " bakpe nye". Orang puang tadi dengang senyum sinis menjawab, "Tadi ambe keetut dalang kerete Pok" lalu die pong cepat-cepat beredor dari situ dengan agok malu.

Barulah Pok Hamid sedor yang perempuang tersebut bukangnye hantu seperti yang disangkakang dang bau busuk kohong tadi adalah kentut perempuang tersebut. Dang Pok Hamid jugok baru sedor di sebeloh kubur tersebut ade beberape buoh rumoh. Orang puang tadi tinggal di saloh sebuoh daripada rumoh tersebut.

Pok Hamid tergaru kepala hok tok gatal .... (dalang hati) doh la idu ketut... naik kete aku free pulok ....

WA! WA! WA!

Tuesday, April 28, 2009

Dok berape sehat

Pok dok berape sehat sejok due tige ari ni. Mule-mule tu bunyi batok pok ni biase je. Maklumlah oghang tue. Lama kelamaang koho terok sapa terhinggok-hinggok kalu batok menyerang. Tambohang pulok dengang rase perit tekok dang kerongkong. Doh gi spita, doh makang ubat, tapi dok jjadi jugok. Nok nelang pong payoh.

Maklum saje lah umor doh tue nie, patang silap siket, doh mula sakit. Beginilah keadaang kalu doh dimakang usia. Tuboh doh jadi tok bertenage. Tapi nok wak guane, doh memang selayoknye tuboh nie rase sedemikiang. Maklumlah umor doh semaking senje, tuboh pong doh tok sekuat dulu lagi. Mase ni le baru teringat ke anok-anok, ingat ke bini.

Tapi kalu tengok oghang jamang lening, lagi teruk. Mude-mude lagi doh ade nyakit. Darah tinggi, kencing manis, jantung, stroke dang macang-macang lagi. Oghang jamang lening makang tu dok pantang langsung. Ikut jumpe, bedal. Selagi perut buleh isi tu, isi jugok. Pukol 12 malang, pukol satu pagi tu dok makang kkedai lagi. Lagu manelah dok jadi nyakit.

Oleh itu sayangkang tubuh badang deme. Kalu dok moh sayang ke diri sendiri pong, sayanglah ke anok bining. Janganglah sapa deme jadi tue sebelong sapa waktunye.

Adoh, adoh…. Sakit pinggang pok……. Bilelah nok sia niiii.

Monday, April 20, 2009

Beca - Teksi


Beca tapi di Ganu orang panggil teksi. Teksi ni lame doh ade sejok tahun 50 an lagi. Teksi adelah merupakang pengangkutang utama untuk perjalanang jarok dekat macang orang puang nok gi pasor dang sebagainye. Dulu tambang teksi ni dalang 10 sen je tapi lening dok leh doh rege tu. Maklum je le harge barang doh naik, jadi tambang teksi pong naik jugok lah. Lagi pong tak dok doh orang hok nok gatih teksi nih. Tinggal orang-orang tue hok jamang ritulah. Budok-budok mude lening dokkang nok gatih teksi, malu die. Baik merempit katenye. Ke guane.

Sunday, April 19, 2009

Belajor Loghat Ganu.

  • Abih Reng - Sehabis tenaga
  • Acing perring - Berbau terlalu hancing
  • Samah - Lima Puluh Sen
  • Anguh Letong - Sangat hangus
  • Hambok Reng - Malas Nak tolong (kedekut tenaga)
  • Air Geh tujuh Yu Pi - Air 7UP
  • Colok - Batang Mancis
  • Beghak nanang - Terlalu berat
  • Bising Bangor - Terlalu bising
  • Bekok Cobong - Benjol
  • Ceroh Nnerang - Terang Benderang
  • Jambu Golok - Buah Gajus
  • Komang - Tidak Bermutu
  • Itang Lengit - Hitam Legam
  • Kuyok - Kupas
  • Kayu Khamat - Kuih Cakoi
  • Hudoh Ssepang - Terlalu Hodoh
  • Lening - Sekarang
  • Gocoh - tumbuk
  • Gemuk Metong - Terlalu Gemok
  • Dok ske - Tak sangka
  • Dakpe - Tidak mengapa
  • Kawa - Kopi
  • Kekgi - Sekejap lagi
  • Krabak - Panjat
  • Makang Pulut - Kenduri Kahwin (Kene hulur duitlah)
  • Masing Pekok - Sangat Masin
  • Mende - Apa Benda
  • Mmusang - Air Muka yang masam
  • Nawok - Tipu

Ini adelah beberapa perkataang hok orang Ganu tuturkang dalang percakapan hariang mereka. Ade banyok lagi. Nanti Pok tarikh atah (update) pada mase-mase akang datang.

Monday, April 13, 2009

Keropok Lekor

Keropok lekor @ keropok getel @ keropok batang @ kepala keropok(orang kelatang panggil) merupakan makanang tradisional masyarakat Pantai Timur khususnye Ganu kite. Keropok lekor di perbuat daripada isi ikang laut dang campurang sagu serta sedikit garam. Terdapat juge keropok lekor yang dibuat daripada tepung kanji. Kesemua ramuang tersebut akang diuli dan digentel seperti panjang bertali, sebelum direbus dalang air yang panas. Tanda keropok lekor ni masak bile dia napong, buleh akat dan sejat lah tu..
Panjang berlekor-lekor. Sebab tu orang panggil keropok lekor.


Ade setengoh orang panggil keropok batang sbb berbatang gitu. Ade juge panggil keropok getel sebab nok suroh jadi bulat panjang, keno getel. Macang-macang deh...

Rupe kerepok lekor selepas di goreng

Keropok lekor ni buleh dimakang goreng atau rebus. Tapi pok lebih suke makang rebus je. Cicoh dengan air cuke @ colek, memang sedap.

Sunday, April 12, 2009

Kesoh Orang Gile

Ade 15 orang gile. Mereka dibawa dengang menggunakang pesawat Hercules yang besor. Ketika di udara, orang-orang gile ni bermain bola dalang pesawat. Kapten pesawat maroh dang suruh co-pilotnya untuk menenangkang mereka.

"Hoi! Jangang main bola dalang kapalterbang !!!" jerit co-pilot kepada orang-orang gile tersebut.

Akhirnya situasi menjadi tenang. Tapi lama-kelamaang, Kapten mule merasa curiga karena keadaangnye terlalu tenang. Dia menyuruh lagi co-pilotnya gi perikse keadaang di belakang. Ketika co-pilot datang, dia terkejut setengoh mati! Orang gilenye hanye tinggal 4 orang saje !!!

"Aikkk! Bakpe tinggal 4 orang? Mane gi hok lain?", tanye co-pilot.
Jawab saloh sorang orang gile tu. "Habis... tadi khabo dokleh main bola dalang kapal terbang, ..jadi mereke main di luor lah.."

“!! Alomok … ?!! …nasib baik mung pon dok ikut mmain…. ! " kate Co-pilot tersebut…

Jawab 4 orang gile: "… kami nie rizab player je Encik...".

Haruuuuuu!!!!!

Saturday, April 11, 2009

Kesian

video

Kalu doh ajal!!!!

Friday, April 10, 2009

Thursday, April 9, 2009

Buleh ke gini


????? Macang Berok Mat Yeh Pok. hihihi

Wednesday, April 8, 2009

Merokok Mendekati Mati

video

Jangang Isap Rokok

Malah sunggoh

Semenjok dua menjok nie, malah sunggoh pok nok nulih. Nok tengok blog pong malah. Dok tau bakpe. Mungking pok perlu berehat buat seketike.

Monday, March 9, 2009

Salam Maulidur Rasul

Salam Maulidur Rasul pok ucapkang kepada semua Muslimin dang muslimat. Pakat-pakatlah kite berselawat beramai-ramai.

Friday, March 6, 2009

Sekayu, Belukar Bukit, Tasik Kenyir

Ari ni pok nok khabo sikit kisah tempat-tempat menarik di sekitar Hulu Terengganu. Terdapat 3 tempat menarik yang menjadi buoh mulut orang kita yang terdapat di sekitar kawasan nie iaitu Tasik Kenyir, Air Terjun Sekayu dang Air Terjun Belukar Bukit.

TASIK KENYIR

Kalu sebut saje name Tasik Kenyir nie, buleh dikatekang semua orang kenal. Ia adalah sebuoh tasik buatang manusia yang terbesor di Asia Tenggara. Mempunyai 340 buah pulau dan lebih kurang 30 sungai hok mengalir ke tasik nie. Air terjun dok soh kirelah banyoknye. Budok sekoloh pong tau cerite nie. Tapi pernoh ke demo semo mari sini dang tengok dengang lebih dekat keadaang sebenor Tasik Kenyir hok sohor tu. Dengor cite saje dok jjadiiii. Kene mari tengok dengang mate kepale kite sendiri. Pok berape kali doh mari sini. Dok leh nok kire dengang jari, tamboh jari kaki lagi. Nok khabo banyok kali nye. Muge tempat pok kang. Tido dalang bot, mmasok atah bot, mandi air tasik, mancing, dok situ 2 - 3 malang baru balik. Dok soh kabolah seronoknye.
AIR TERJUN SEKAYU

Tempat kedua hok pok nok cite pulok ialah Air Terjun Sekayu. Memang tempat nie comel. Oooh! comel sunggguh. Dok reti pok nok khabo, tapi memang comel. Tempat nie terletok lebih kurang 20 km dari Bandor Kuala Berang. Kalu naik kete lebih kurang 2 batang rokok je. Sedang molek habih rokok, sedang molek sapa.
AIR TERJUN BELUKAR BUKIT
Se lagi Air Terjun hok comel ialah Air Terjun Belukar Bukit. Tempatnye atah lagi pade Air Terjun Sekayu, tamboh 6 km lagi. Tempat nie kalu nok bowok keluarge memang molek benor. Tempat dok sibuk, airnye jernih dang sesuai untuk berkeloh dang mandi mande . Dok jauh mane, lebih kurang 30 minit jah. Minyok kete 5 rial pong dok abih. Kalu buleh bowok ayang, ikang dang bakor kat sini memang molek benor.
Jadi mane-mane hok dok pernoh lagi mari sini, pok jemputlah. Nikmatilah keindahang alam semulajadi, flora dang fauna negare kite. Silakang......

Thursday, March 5, 2009

Buah Tangang dari Mak Datin - Kelas Gitu


Time kasih Datin El. Pok ucapkang selamat berangkat dan selamat kembali semule ke tanah air.

Wednesday, March 4, 2009

Ulit Mayang


Sebagai anok jati Ganu kite, Pok nok khabo le sikit berkenaang tarian @ upacara ulik mayang yang amat sohor di Ganu satu ketike dulu. Tarian Ulit Mayang nie adelah merupakang sejenis tariang yang berunsurkang pemujaang. Dipercayai tariang nie telah wujud pada jamang pemerintahang Sultan Umor lagi. Ia dikatakang berasal dari Tanoh Seberang iaitu Kepulauang Jawa.Untuk maklumang semue, pada jamang dulu, setiap tahung di ganu nie diadakang pesta pantai. Doh jadi tradisi jamang ritu.

Pada jamang tu, pesta pantai diadakang untuk memuja semangat pantai terutama mereka hok kije sebagai nelayang. Jadi tariang ini adelah merupakang satu permainang tradisi masyarakat melayu Terengganu yang tinggal di persisiran pantai negeri Ganu nie. Ditarikang secara beramai-ramai antara 10 hingga 15 orang dalang bentuk bulatang untuk memuja Tuan Puteri Tujuh beradik. Ia biasanye diadakang pada waktu malang.

Persembahang Ulit Mayang ini dimainkang dengang menggunakang Mayang Pinang. Mayang dibangkitkang semangat dan asalnye. Ketika persembahang ini berlangsung, pemain-pemain diiringi dengang seloka dan pantun oleh rakang-rakang yang lain. Persembahan ini dimainkang beramai-ramai dengan membuat bulatang dan pemegang (ketua pemuje dipanggil ADI) duduk di tengoh-tengoh dang tidak ada muzik yang mengiringi persembahang ini. Biasanya yang mengambil bahagiang dalam persembahang ini berumur dalang lingkungang 15 hingga 40 tahung.

Persembahang Ulit Mayang yang dimainkang ini adolah sekador untuk bersuke-suke saje, melambangkang suatu pemujaang yang mendalang terhadap Tuan Puteri Tujuh Beradik. Persembahang dimulakang dengang membaca doa dan membangkitkang asal-usul Mayang. Mayang yang digunakang dalang persembahang ini diasap kemenyan dang disapu minyok kelapa terlebih dahulu. Doa dan bangkitang dilakukang untuk memohong perlindungang agor orang yang mengambil bahagiang tidok ditimpa apa-apa kemalangang. Mengikut hok pok ingat, lagu ulit mayang yang dinyanyikang dulu adelah seperti nie:-

Umbuk mayang diumbuk
Umbuk dengan jala jemala
Sambut dayang kusambut
Sambut dengan puteri ngesa
***
Puteri ngesa berkain serong
Puteri ngesa berbaju hijau
Puteri ngesa bersubang gading
Puteri ngesa bersanggol sendeng

( rangkap kedua di atas kemudiang diulang dengang puteri dua dan seterusnya hingga puteri tujuh )

Tapi lagu hok dok nyanyi dalang TV @ radio lening doh banyok berubohnye. Kalu dulu untuk pemujaang, tapi lening untuk hiburang semate-mate. Kalu dulu memang pantang le lagu nie dinyanyikang di ketike di tepi pantai ....lain jadinya nanti...takut kene rasuk.

Dekat pasor Kedai Payang, belakang Pejabat Pos, ada satu tempat perlancongang yang dipanggil Bukit Puteri. Atas tu terdapat makam dipercayai tempat bersemayamnye puteri bertujuh. Wallahualam. Kalu nok tau bulehlah singgoh.

Friday, February 27, 2009

Berenti Isap Rokok


Sebenornye pok nie lame doh isap rokok. Sejak dari budok-budok lagi. Kalu nok kire lamenye tu, mungking paru-paru pok nie dok macang paru-paru orang lain lagi. Doh jadi hitang legang dek kerane tar daripade tembakau hok pok sedup tiap hari tu melekat di paru-paru pok. Memang pok doh berazang nok berenti isap rokok. Ape jadi pong, jadi lah. Pok doh tekad, stat esok pok dok sir isap rokok lagi. ........ Timo kasih kepade kawang2 pok hok selalu bui nasihat ko pok supaye berenti merokok. Timo kasih banyok2.

Lepah tu Pok akang isap paip pulok. ??????hihihi. Haruu betul pok nih...