Thursday, July 2, 2009

Hari Gilirang

Pok ingat lagi jamang mude-mude dulu sekitor tahung 50an, diadekang hari gilirang ataupung oghang ulu sebut 'Aghih Gilirang' (hari giliran). Hari Gilirang ni diadekang pada setiap hari Sabtu dang Rabu. Ianye diadakang di kawasang Pasor Besor Kuale Berang. Hari Gilirang ini adelah hari yang ditunggu-tunggu oleh peniaga dang pengunjung. Pade hari ni, beratuh malah beribu oghang Kuale Berang dang oghang luor akang datang untuk berjual beli di pasor ini. Bilangang orang yang ramai itu menjadikan Kuale Berang amat merioh pade ‘Hari Gilirang’.

Selaing daripade peniaga dan pembeli, hari gilirang ini amat ditunggu-tunggu oleh anok-anok mude. Anok-anok mude menggunakang peluang dang kesempatang ini untuk melaram, berkeliarang di pasor dang kaki lime deretang kedai sambil bercampur gaul dengang para pengunjung laing yang memang datang untuk urusang berjual beli. Waktu itu para pemuda gemar berpakaiang ‘Yankee’ dengang berseluor ketat dan rambut disikat berjambul yang terjulur ke depang, koler baju ditegokkang dang lengang baju dilipat sedikit, macang gaye 'Mat Over'. Pok pong dok ketinggalang jugok le. Mase tu pok dalang umor 20an. Bayangkang le ye...
Pok ingat lagi ade soghang cikgu bername Cikgu De, kalu dok silap. Pade ari gilirang, die akang buat kerja sambilang menjalangkang urusang menjahit pakaiang yang dibeli oleh pengunjung di pasor hari gilirang. Ade yang mintok jahit kaki seluor dang ade juge yang mintok sambung kain pelikat dang kain batik jawe. Memang dok menang tangang le Cikgu De pada hari tu. Dengang berbekalkang sebuoh mesing jahit tue jenama Singer, die mencari sudut yang sesuai di bawoh pokok untuk mengambil upoh menjahit. Mase tu seingat pok, die soghang je tukang jahit di Kuale Berang.
Kanok-kanok pule amat seronok menyaksikang pemaing ulor bangse India bermain ulor dengang meniup serunai. Ulor tedungnya akang menari-nari ketike beliau meniup serunainye.
Tradisi pasor Hari Gilirang masih wujud sampai sekarang tapi oghang lening dok panggil lagi Hari Gilirang. Die oghang panggil Pasor Minggu je. Tapi oghang-oghang tue macang pok ni masih terlekat di bibir dengang panggilang Hari Gilirang.

14 comments:

Datin El said...

salam pok..tengah dok bayang pok pakai seluar ketat baju kotak2 rambut berjambul terjulur kedepan pakai spek hitam naik vespa ..fuh..mesti ensem giler..teringat A.mahmud dalam majalah gila-gila dulu2..kalau katkg kita panggil pasar lambak..

Ayohwang said...

Datin El,

K'salam, tulah fesen anok mude jaman tu. Pok sekador mengikut peredorang jaman tu. Tapi jaman tu muto dok berape ade lagi. Jarang2 benor anok mude naik muto kecuali anok oghang kaye...

Indrasakty said...

Ni first time dengor istilah hari gilirang. Tapi syabas pok, benda-benda yang doh nok makin terhapus sebab peredarang zamang bagus diceritakang semula.

Nok mujur, buleh perkayakang balik istilah Terengganu yang makin lama makin dawas (pudar).

Datin El said...

pok ni ikut peredarang jaman sungguh la ni pok berfesen mcmmane ek..teringin nak tengok..

rOhock said...

hehehe

Ayohwang said...

Indrasakty,
Time kasih. Istilah2 hok making dawas nilah hok pok nok perluas (perkembangkang).

Datin El,
Lening paka kaing pelikat dengan baju pagoda je..

rOhock,
'Hari Gilirang' - Dok rohok mane nok sebutnye ye. hihihi...

Azemi Ali said...

Salam Pok,

Mok saya pung panggil gilirang jugok.

Saya kalu balik kg, gi sokmo gilirang ni.

Se lagi hok beh, pasor jumaat bukit Dimang. Wehei minung coconut shake, murah, seriya je. Kuih pub belambok..

Ayohwang said...

Azemi,

Dulu Pok bese jugok gi pasor jumaat Bukit Dimang. Tapi lening dok larat dok nok gatih gerek. Rase jauh pulok.

kokonat sek - Ooo soho le tu....

ZULKIFLI MOHAMED said...

Salam Ayoh Wang,

"ada unsur nostalgia nie ..."

Ayohwang said...

Cg Zul,
Oghang tue. Kalu dok ingat ke anok cucu gak, ingt ko zamang2 silang lah. Memang nostalgia...

Pssst!, no tanye siket, nostalgia tu mende.....

ZULKIFLI MOHAMED said...

Salam Ayoh Wang,

"nostalgia tu 'macam kenangan lama kita - hok kita dok ingat semula' bila ada masa-masa yang terluang (lebih kuran gitulah) ..."

Ayohwang said...

K'salam Cg Zul,

Oooo gitu. Ingat ke mende tadi. Ni perkataang baru buat pok. Time kasih ye..

Lee D'Langkawi said...

Salam Ayohwang. Saya ni lama juga dok di Kuala Berang tapi nilah baru tahu orang panggil Hari Gilirang. Biasa dok panggil pasar minggu je.

Ayohwang said...

Lee D'Langkawi,
K'salam. Panggilang je lain tapi bendanye tetap same.