Thursday, July 30, 2009

Satar

Ari ni pok nok cite mengenai satar. Bukang Aziz Satar pelawok/pelakon tu, tapi satar yang diperbuat daripada ikang dan nyior. Makanang ni memang cukup sedap dan memang femos di Ganu kite ni. Ade dijual di pasor-pasor malang dan jugok di gerai-gerai tepi jalang.

Makanang ni diperbuat daripada isi ikang, nyior parut yang tidok terlalu tue, daung kesum, lada, bawang, halia serta gula garam secukup rasa. Kesemua bahang ni digaul rata. Masukkang ke dalang daun pisang yang dibentukkan kon. Bungkus elok-elok, cucuk dengang batang buloh dan bakor atas bara yang tidok terlalu panas hingga masok.

Sedap weh!

14 comments:

pB said...

sedap nyorrrr

Datin El said...

pok..byk jual tepi2 jalan ke kuala tganu..anak2 suka tapi malas nak buka daun pisang sbb hitam habis tangan n kuku..kita jadi mangsa tukang buka tapi tak berahi makannya..

Ayohwang said...

pB,
Memang sedap, lebih sedap dari pulut panggang. hihihi

Ayohwang said...

Datin el,
Betul tu. Silap ari bulang kotor habih kusyen kreta...

cikmanggis said...

wah,satah!!,anak-anak cm suka ni,rasanya macam inti solok lada ..kalu g ganu mmg tak miss beli satah dan kopok lekor!

Ayohwang said...

Baguh le kalu lagu tu gak. Nok kene ajor anok-anok kite makang makanang tradisional ni.

pinatbate said...

uuihh...pok!
makanang kesukaang kami anok beranok ni..!kecur liur wei..!!

ZULKIFLI MOHAMED said...

Salam Ayoh Wang,

"ni antara makanan hok ambe suka Ayoh Wang",

"kat kawasan Geliga hingga Kuala Kemaman (tempat ambe ni lah), benda ni banyak diusahakan dan dijual, sangat laku Ayoh Wang";

"makan petang-petang hari sambil sembang-sembang, sedap weh !".

Ayohwang said...

Pinatbate,
Satar ni makanang kegemarang rakyat Malaysia atau pong istilah lening makanang kegemarang 1Malaysia.

Ayohwang said...

Cg Zul,
Ambe kalu gi Kuale Kemamang memang dok mist beli satar dang otok-otok. Memang sedap giler. Ke guane Cg. Zul.

rapheydhillo said...

suke satar jugak.. paling best kat kemaman. Baru2 ni masa pegi ganu dapat le rasa satar kemaman! memang the world!

Ayohwang said...

rapheydhillo,

The world? - Mawi, mawi, mawi....
Pok minat mawi.

Mek kenanga said...

mek suke ngat dgn satar dgn otok-otok...gedik mek depan pasor malam

Ayohwang said...

Mek Kenanga,

Oghang ganu kalu dok suke makang sata ngan otok-otok dok leh ngaku oghang ganu le. Ke guane mek...