Monday, February 16, 2009

Pokok Nyior

Semua orang kenal pohong nyior. Pohong nyior ni banyok kegunaangnye. Semua bahagiangnye ade guna samaade dari pucuk hingga ke akornye.Cube kita tengok, batang die buleh buat titi, buleh buat perabut, buleh buat tiang rumoh dan macang-macang lagi.
Lidi die buleh buat penyapu, wat nyocok satay, wat cokeh gigi dan sebagainye. Sementara sabutnye pulok buleh buat penyapu sapoh, Penyapu kaki, Wat bakar woh hulu dang akok.


Buoh nyior buleh kite makang, air nyior buleh kite minum, purongnye pulok selain dari buat bekah makang syure, buleh buat cebok air, buat peringat api, buat perhiasang dan sebagainya. Purong hok mude orang panggil mumbang buleh buat gulai dan buleh jugok buat colek cicoh dengang cuke. Satang pulok buleh buat gulai dan macang-macang lagi. Daung buleh wat sarung tupat. Tandang buleh dapatkan air tuak @ nira. Pendek kate banyok lagi kegunaang nyior @ kelape ni.


Jadinye, kalu kite nok jadi orang, jadilah macang pohon nyior. Semue bergune. Dok dapur pandai masok, dok ladang pandai berkebun, dok surau pandai jadi tok imam, dok sekoloh pandai belajor, maknenye serba buleh. Jangan pulok jadi macang tiang bendera. Bergune time ade majlis aje. Lepah tu hilang tok tahu ke mane.

3 comments:

anatahir48 said...

Pok, bila tgk gambar pokok nyior tu teringat pulak time pegi REdang tahun lepas...cantik sungguh pantainya..

Datin El said...

el pulak tengok pokok kelapa ni teringat lak kat kampung halaman dulu2 skg ni semuanya dah tak ada orang kampung masak lemak pun guna santan segera je..betul tak pok.

Ayohwang said...

Anatahir : Kene gi Pulau Kapas pulok. lagi lawo.

Datin El: Dok leh lawang santang segor, lagi lemok.


p/s: Pok pulok kalu tengok pohong nyior ni teringat ko berok Mat Yeh pok hok dok tambat belakang umoh tu. hehehe.